De 4 pijlers voor een optimale website [deel 1/4]

Jouw website moet je klanten opleveren. Toch? Maar voordat dat ook daadwerkelijk gebeurt, moet er een hoop gebeuren. Aan ons, ontwerpers en bouwers, de nobele taak om van jouw website een klantenmagneet te maken. Natuurlijk samen met jou als ondernemer, want er moeten ook veel beslissingen genomen worden. Waar moet je nu op letten bij het maken van een optimale website die écht klanten oplevert? In de komende blogs delen wij de belangrijkste tips en trucs. Stap één is de herkenbaarheid en naamsbekendheid.

De pijlers voor een geweldige website zijn:

  • Naamsbekendheid en herkenning
  • Indeling en structuur
  • Functionaliteiten en klantmagneten
  • Conversie, oftewel bezoekers omzetten in klanten
Een optimale website zorgt voor klanten

Naamsbekendheid en herkenning

In de vorige twee blogs bespraken we al het ontwerp van een logo en daarbij behorende huisstijl. Uiteraard komen deze elementen allemaal samen in je website. Je logo verdient een prominente plek en de juiste kleuren en vormen moeten gebruikt worden. De huisstijl is door de hele website verwerkt om alles één geheel te maken. Dat creëert herkenbaarheid.

Maar er is nog een soort herkenbaarheid die belangrijk is. En deze heeft alles te maken met Google.

Gebruik van lettertype

Het lettertype dat gebruikt wordt op de website wijkt soms wat af van de huisstijl. De reden hiervoor is dat je online beter gebruik kunt maken van een standaard lettertype. Hiervoor worden de zogenaamde Google-fonts gebruikt. Let er maar eens op, als je in een app zit of kijk eens naar verschillende websites (bijvoorbeeld nu.nl / bol.com / Google). Vaak zie je hier dezelfde lettertypes terugkomen. Dit zijn websites die vertrouwd overkomen bij iedereen. Als je nu op jouw website dit soort lettertypen gebruikt, dan wekt dit direct meer vertrouwen bij jouw bezoekers door het zien van ‘het bekende en vertrouwde’.

Herkenbare Google fonts in een optimale website

“Door deze herkenbaarheid houden we bezoekers op onze websites.”

Google ontwerp standaard

Google heeft de Design Guide gemaakt waarin richtlijnen staan voor het ontwerp van een website. Hierin staan bijvoorbeeld die lettertypes, maar ook standaardverhoudingen voor tekst en beeld in een tekstblok. Alle grote partijen en apps werken ermee, waardoor websites vertrouwd overkomen. Ook de manier waarop je navigeert door een website is hierdoor herkenbaar. Door deze herkenbaarheid houden we bezoekers op onze websites.

Nog een pluspunt: websites die rekening houden met deze richtlijnen, worden beter geïndexeerd op Google. Jouw website komt dus tevoorschijn in Google als iemand er naar zoekt. Hiermee werk je automatisch aan je naamsbekendheid.

Wij houden in het ontwerp rekening met deze standaarden, zodat ook voor onze klanten die herkenning er is. Alleen sommige richtlijnen gaan best ver, en wij willen vooral ook graag dat er zoveel mogelijk van de huisstijl van onze klanten in de website terugkomt.

Website optimalisatie en Google design guide

In de volgende blog vertellen we je meer over indeling en structuur op een website. Jouw bezoekers moeten namelijk zo snel mogelijk antwoord krijgen op hun vragen. Welke vragen dat zijn en hoe we dat realiseren? Dát lees je in

“De 4 pijlers voor een optimale website: Indeling en structuur”.

Website optimalisatie en Google design guide

Wil jij ook een website die geoptimaliseerd is?

Laat het ons weten: pak de telefoon en neem contact op, dan leggen we het allemaal nog een keer uit als dat nodig is.
Als je hieronder jouw gegevens invult, dan kijken we samen hoe we jouw website nog beter kunnen maken.

  • * Dan kunnen we je bellen als dat nodig is.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.