De 4 pijlers voor een optimale website [deel 2/4]

Zó zorg je ervoor dat jouw bezoeker niet verdwaalt

De website is een belangrijk visitekaartje voor jouw bedrijf. Onmisbaar voor iedere onderneming! Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bezoeker meteen vindt wat ‘ie zoekt? En dat diegene het prettig vindt om op jouw website te vertoeven? In deze blog, de tweede in onze reeks over de perfecte website, vertellen we je er alles over.

De pijlers voor een geweldige website zijn:

Een optimale website zorgt voor klanten
tips voor een goede website

Indeling en structuur

Uiteraard moet je website een professionele uitstraling hebben, die past bij jouw bedrijf. Maar nog belangrijker is het dat je website een goede indeling en structuur heeft. Want moet een bezoeker gaan zoeken naar het antwoord op zijn vraag of probleem? Grote kans dat ‘ie dan snel vertrokken is.

Je kunt er vanuit gaan dat de bezoekers van jouw website een vraag of een probleem hebben. Zodra ze op de website komen moeten direct de 3 W’s beantwoord worden; wie, wat, waarom?

  1. Wie ben je?
  2. Wat doe je?
  3. Waarom moet ik bij jou zijn?

Weg met het ‘uitschuif-menu’

Natuurlijk beantwoord je deze vragen inhoudelijk door goede teksten en goed fotomateriaal. Maar in de structuur van je website moet óók direct terug te zien zijn waar je bezoeker zijn antwoord kan vinden. Vroeger zagen we hele lange uitvouwende submenu’s. De gedachte toen was dat de bezoeker op de website binnen één of twee kliks op de plaats van bestemming moest zijn. Dat leidde dus tot vaak hele lange en onoverzichtelijke menu’s. Dit is gelukkig veranderd. Het is nu belangrijker om door een juiste structuur geleid te worden naar waar je moet zijn. Ook al kost dat een klik extra. Sterker nog, men spreekt zelfs wel eens van de dood van de homepagina.

Verdwijnen van Uitschuifmenu

Je moet echt gaan denken als een bezoeker.

De dood van de homepagina?

De homepagina was altijd de belangrijkste pagina binnen jouw website, maar dit is veranderd. De homepagina is nu alleen een verzameling (eigenlijk samenvatting) van de zaken aan bod komen op de website. Het is waarschijnlijk nog wel de pagina waar de meeste bezoekers op binnenkomen, maar dit gaat veranderen!

Doel van de pagina’s

Alle pagina’s binnen jouw website moeten een eigen doel hebben. Het stellen van één doel per pagina is erg belangrijk voor de structuur, maar vooral om duidelijk te maken aan de bezoeker wat hij of zij kan doen op die pagina.

Gedrag van de bezoeker

Bij het inrichten van de website moet je echt uitgaan van de bezoeker: jouw doelgroep. Waar denkt hij of zij dat de informatie te vinden is? Niet iedereen vindt zijn informatie op dezelfde manier. En binnen jouw doelgroep zijn de bezoekers ook allemaal verschillend. De ene navigeert het liefst via de menustructuur omdat het overzichtelijk is en een ander gebruikt de interne links om te komen waar hij wilt zijn. Je moet dus gaan denken vanuit de bezoeker en dat begint bij het ontwerp.

Homepagina Samenvatting

Interne links

Het is ook belangrijk dat Google snapt hoe jouw website in elkaar zit en waar deze over gaat. De algoritmen die Google gebruikt veranderen continu. Je moet vooral niet vergeten dat je te maken hebt met een computer. Deze computer moet je dus duidelijk maken hoe jouw website in elkaar zit.

Een onderdeel daarin zijn interne linkjes. Bekijk Wikipedia maar eens, daar vind je allerlei interne links die op een logische manier (!) zijn verwerkt in de teksten en verwijzen naar gerelateerde onderwerpen. Het is niet voor niets dat bij heel veel zoekvragen op Google de pagina van Wikipedia bovenaan staat.

In de volgende blog gaan we het hebben over de aantrekkingskracht van een website. Nee, dit gaat niet over het uiterlijk van de website, hierover hebben we het in de eerste blog in deze reeks al gehad. Waar hij dan wel over gaat? Functionaliteiten en klantmagneten, de 3e pijler voor een optimale website. Oftewel: hoe verleid je jouw bezoeker?

Interne Links Binnen een website

Heb je een vraag over de indeling of structuur van jouw website?

Laat het ons weten: pak de telefoon en neem contact op, dan leggen we het allemaal nog een keer uit als dat nodig is.
Als je hieronder jouw gegevens invult, dan kijken we samen hoe we jouw website nog beter kunnen maken.

  • * Dan kunnen we je bellen als dat nodig is.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.