Een sterk logo ontwerpen

De basisstappen waar je op moet letten

We krijgen regelmatig de vraag: hoe bedenk je nu eigenlijk een logo? Hoe gaat dat in zijn werk? Met Studio 024 werken wij vooral voor ondernemers in het MKB, dus hebben we vaak rechtstreeks contact met de ondernemer zelf. Dat contact is meteen één van de belangrijkste stappen om tot een nieuw logo te komen. Daarin stel je al de juiste vragen om erachter te komen wat de uitstraling moet zijn van het bedrijf.

Vervolgens zijn er 3 stappen die ik neem om een logo te ontwikkelen.

Het ontwerp van een logo begint bij het schetsen

Ik krijg vaak de vraag: hoe bedenk je nu eigenlijk een logo? Hoe gaat dat in zijn werk? Met Studio 024 werk ik vooral voor ondernemers in het MKB, dus ik heb vaak rechtstreeks contact met de ondernemer voor alle marketing. En dat contact is meteen één van de belangrijkste stappen om tot een nieuw logo te komen. Vervolgens zijn er drie stappen die ik neem om een logo te ontwikkelen.

STAP 1: Onderzoek

Ik begin met een stukje onderzoek. Is het een logo voor een startend bedrijf of bestaande onderneming? Gaat het om een geheel nieuw logo of een logo voor een nieuwe divisie of bedrijfsonderdeel? Wat is de doelgroep en in welke branche zit de onderneming? Moet het logo gelieerd zijn aan een bestaand logo en een bestaande huisstijl?

Het allerbelangrijkst in dit proces is wat de ondernemer zelf wil. Het logo moet passen bij de ondernemer en de onderneming. Ik ontwerp nooit een logo zonder dat ik de ondernemer eerst persoonlijk heb ontmoet.

Logo concepten campagne Doe je mee

‘Een logo moet altijd passen bij de ondernemer’

STAP 2: Schetsen

Vanuit het onderzoek ga ik een schets maken, oftewel ‘ambachtelijk’ met de hand schetsen. Al schetsend zoek ik naar een vorm voor het beeldmerk: het belangrijkste kenmerk van het logo. Hiermee creëer je herkenbaarheid.

Dan ga ik op zoek naar een lettertype dat past bij de vorm. Er zijn wel honderdduizenden lettertypes, waarvan er veel op elkaar lijken. Het is dus goed om te kijken naar de vorm van de letters en welke stijl daarbij hoort. Heeft het lettertype een klassieke stijl, is het modern en strak of juist meer retro? Het lettertype moet dan in combinatie met het beeldmerk een mooi geheel gaan vormen.

Het krachtigst is een beeldmerk en een logo waar niet teveel details in zitten, want dit zorgt voor een betere herkenbaarheid.
‘Simpele vormen communiceren het best’

STAP 3: Kleurencombinaties

Dan ga ik op zoek naar de juiste kleuren of kleurtinten. Kleur is erg bepalend voor de uitstraling van het logo. De basis voor de kleurkeuze zijn de wensen van de ondernemer, wat de onderneming moet uitstralen en in welke branche het bedrijf zich bevindt.

Bij een hovenier werk je bijvoorbeeld al snel met natuurtinten. Misschien is het juist leuk om een keer het tegenovergestelde te doen om op te vallen, maar dit moet wel bij de ondernemer passen. De ondernemer moet er trots op zijn en volledig achter het logo staan.

Als ik de kleur of kleurtinten gekozen heb, maak ik een aantal combinaties. Hierbij onderbouw ik mijn keuzes, zodat de ondernemer weet welke gedachtegang er achter zit. Dus:

  • Waarom heb ik gekozen voor een bepaalde kleur?
  • Waarom dat klassieke of moderne lettertype?
  • Waarom is dit beeldmerk nu juist zo krachtig?

Vanuit dat overzicht van combinaties werken we samen toe naar het mooiste resultaat. Soms wordt er nog wat gewisseld tussen kleurcombinaties of combineren we beeldmerk A met lettertype C. Doordat je van tevoren al een onderzoek doet en de ondernemer kent, kom je vaak snel tot een resultaat waar iedereen tevreden over is.

Daarna is het van belang om een passende huisstijl te creëren, zodat alle reclame-uitingen er hetzelfde uit zien. Wat is een huisstijl? En hoe creëer je een herkenbare huisstijl voor een betere naamsbekendheid? Dat lees je in mijn volgende blog: Hoe creëer je een…..!

Past jouw logo (nog) wel bij je bedrijf? Doe de check!

  • Heeft je logo een krachtig, herkenbaar beeldmerk?
  • Passen de kleuren bij jouw uitstraling?
  • Beschik je over het logo in hoge resolutie?
  • Is het logo tijdloos?
  • Is het logo onderscheidend van concurrenten?
  • Brengt het de juiste boodschap over?
  • Spreekt het logo jouw doelgroep aan?
  • Kun je het logo overal toepassen, van visitekaartje tot reclamebord?

Als je op één van deze vragen ‘nee’ of ‘misschien’ hebt geantwoord, is het wellicht tijd een nieuw of aangepast logo te laten ontwerpen.

Past jouw logo nog wel bij wat je wilt uitstralen? Of wil je een nieuw logo laten ontwerpen voor je bedrijf? Twijfel niet langer, maar pak de telefoon en neem contact op. Ik denk graag mee tijdens een kop koffie!

Webtopus-kantoor-webdesign-web-development

Een website te laten maken?

Kom eens langs om te brainstormen

  • Strategie
  • Webdesign
  • Development
Studio 024 kantoor voor webdesign en webdevelopment
kantoorpand-belettering

Studio 024 - Designing with a smile :-)

Met ons team van professionals op het gebied van logo & huisstijl ontwerp, branding, webdesign en development kunnen wij je helpen met jouw vraag om de communicatie online en offline te verbeteren. Wat heb je te verliezen? De koffie is bij ons gratis! 😉

Heb je ook een mooie uitdaging voor ons?