Hoe creëer je een herkenbare huisstijl?

Van een visitekaartje tot een autobelettering: het valt allemaal onder de noemer huisstijl. Een huisstijl is de stijl van het bedrijf, die ervoor zorgt dat alle communicatie- of reclame-uitingen familie worden van elkaar. Als alle uitingen naast het logo dezelfde huisstijl dragen, creëer je herkenning. 

De belangrijkste onderdelen van een herkenbare huisstijl zijn vorm, kleur en beeld. De basis waarmee je een herkenbare huisstijl creëert komt meestal vanuit het logoHet logo heeft een bepaalde kleur, lettertype of vorm en vaak ook een beeldmerk. 

Vorm

Heb je bijvoorbeeld een apart lettertype? Dan kun je één van de letters of een deel ervan terug laten komen in je huisstijl. Het belangrijkste aan een goede huisstijl is dat de vormen overal hetzelfde doorgevoerd worden. Het is de kracht van herhaling. Je wilt bereiken dat mensen in een oogopslag zien dat het om jouw bedrijf gaat.

Ik noem altijd het voorbeeld van McDonald’s: de grote gele ‘M’. Heel groot bedrijf natuurlijk, maar wel het idee van een goed logo met geweldige herkenning. Zodra je het ziet weet je al wat het is en wat je er kunt halen.

beeldmerk-mcdonalds

‘Met herhaling creëer je herkenning’

Kleur

Doordat je te maken hebt met verschillende producten en ondergronden waarop de huisstijl wordt gedrukt, is er speciale aandacht voor kleur. Kleurgebruik is het vaak het moeilijkste om consistent door te voeren. Verschillende papiersoorten kunnen al kleurverschil geven. Bij autobeletteringen heb je te maken met foliekleuren. Folie is niet in alle kleuren beschikbaar. Hetzelfde geldt voor kleding, of bebording aan een pand en websites. Het zijn allemaal verschillende producten waarop de huisstijlkleuren terugkomen en dat kan niet één op één hetzelfde zijn.

Hoe ga je hiermee om? Ik hou er rekening mee dat een kleur geschikt is voor alle media-uitingen die een ondernemer nodig kan hebben. Het belangrijkste is dat de kleuren allemaal wel in één lijn liggen qua uitstraling en zo toch een eenheid vormen.

‘Kleurgebruik is lastig om consistent door te voeren’

Kleurenprisma

Beeld

Beeldtaal is belangrijk in een huisstijl. Met beelden en foto’s versterk je wat je als onderneming uit wilt stralen. Kies je voor een beetje een illustratieve stijl, dan betekent dat niet dat je er geen foto bij mag plaatsen. Maar dat moet je er wel voor zorgen dat het samen met de vorm en de kleuren één verhaal is. Als je voornamelijk gebruik maakt van foto’s, hoeft het niet altijd per se een foto te zijn van het product of het pand: het kunnen juist ook sfeerfoto’s zijn.

CASE:‘Huisstijl van Tingieterij ‘t Oude Ambacht’

De huisstijl van ‘t Oude Ambacht in Alphen is een goed voorbeeld van hoe alle drie de elementen samenkomen. ‘t Oude Ambacht in Alphen vond dat de bestaande bedrijfsfolder niet meer voldeed, deze mocht een iets frissere uitstraling krijgen. Er was wel een logo maar nog geen duidelijke huisstijl, dus hierin had ik de vrije hand.

Folder ontwerp oude ontwerp vs nieuwe ontwerp

Vorm

Het lettertype in het logo is klassiek. Voor de geschreven tekst in de folder wilde ik het iets moderner maken, maar nog steeds die stijlvolle uitstraling meegeven. Een handgeschreven letter is vaak al wat chiquer en geeft een mooi ambachtelijk element. Het lijntje dat onderaan de pagina’s gebruikt wordt, bevat een elementje uit het logo. Hiermee creëer je herkenbaarheid.

Lettertype gebruik in een folder

Beeld

Dit bedrijf communiceert het beste met de mooie ambachtelijke producten die er gemaakt worden. Vandaar dat er hier gekozen is voor duidelijke foto’s van de producten. Omdat het echt een ambachtelijk bedrijf is, heb ik met de fotograaf overlegd om hier de nadruk te leggen op de handen. Alle beelden bevatten handen: een passende beeldtaal voor dit bedrijf.

Ontwerp folder oude versie
Ontwerp folder nieuw

Past jouw logo (nog) wel bij je bedrijf? Doe de check!

  • Heeft je logo een krachtig, herkenbaar beeldmerk?
  • Passen de kleuren bij jouw uitstraling?
  • Beschik je over het logo in hoge resolutie?
  • Is het logo tijdloos?
  • Is het logo onderscheidend van concurrenten?
  • Brengt het de juiste boodschap over?
  • Spreekt het logo jouw doelgroep aan?
  • Kun je het logo overal toepassen, van visitekaartje tot reclamebord?
Logo ontwerpen of restylen

Als je op één van deze vragen ‘nee’ of ‘misschien’ hebt geantwoord, is het wellicht tijd een nieuw of aangepast logo te laten ontwerpen.

Past jouw logo nog wel bij wat je wilt uitstralen? Of wil je een nieuw logo laten ontwerpen voor je bedrijf? Twijfel niet langer, maar pak de telefoon en neem contact op. Ik denk graag mee tijdens een kop koffie!